Een veelzijdig oeuvre
Jan De Smedt is niet direct onder te brengen bij een van de toen heersende kunststrekkingen. Hij staat het dichtst bij de intimisten, die het pure expressionisme de rug toekeerden en zich richtten op de menselijke waardigheid en de warme geborgenheid van het gezin. Hij was trouw aan de figuratieve kunst, maar ging zijn eigen weg en creëerde een veelzijdig oeuvre, waarin expressie en gevoeligheid centraal staan. Hij maakte portretten, landschappen, stillevens, bloemen, naakten en veel gevarieerde zeegezichten.
Portretten
Zowel in zijn beeldhouwwerk als in zijn schilderkunst vormt het portret een veel voorkomend thema. Hij portretteerde vooral mensen uit zijn eigen, intieme kring. Zijn geliefkoosde onderwerpen waren zijn vrouw, zijn zoon en hijzelf. In zijn portretten trachtte hij het uiterlijke te overstijgen en de onderliggende gevoelens tot uitdrukking te brengen.
Terracotta en brons
In zijn beeldhouwwerk – vaak in terracotta en brons – toonde hij zijn talent. En ook daarin legde hij zich toe op het portret, op personages in een symbolische pose, gaande van een kinderkopje tot de harmonieuze kracht van de vrouwelijkheid. Zo legde hij op een ochtend een beeldje vast van zijn vrouw in kamerjas – ‘Blijf staan! Niet bewegen!’
Jan De Smedt, Stilleven met radijzen, ca. 1930. Olieverf op paneel, 37 x 53 cm.
Jan De Smedt, Stille branding I, 1948/1951. Olieverf op marouflé, 28 x 37,5 cm
Jan De Smedt, Stilleven met dahlia's in blauwe literkan, 1936. Olieverf op paneel, 88,5 x 63 cm.
Jan De Smedt, Kanaal op Walcheren II, 1936. Olieverf op paneel, 51 x 64 cm.
Jan De Smedt, Opschrik, 1943. Olieverf op doek, 69,5 x 54,5 cm.
Jan De Smedt, Erna, 1948. Terracotta, 37 x 19 x 18 cm
Jan De Smedt, Marcel, 1935. Terracotta op houten sokkel, 23,5 x 16,5 x 12 cm
Jan De Smedt, Opschrik, 1940/1941. Brons, op houten sokkel, 43 x 17 cm.